Hogyan indítsunk vállalkozást?
E kérdésre válaszként lehet konkrét, okos és hasznos ötleteket adni, de csak akkor, ha részletesen ismerjük a (leendő) vállalkozó helyzetét,múltját, tapasztalatát.
Az alábbi általános tanácsok viszont támpontként szolgálhatnak mindenki számára.
Fontos, hogy minden cég más és pont attól jó egy vállalkozás, ha minél egyedibb.
Nagyon sok kérdés érkezik hozzánk a blogon keresztül, hogy hogyan indítsunk vállalkozást, különösen akkor, ha nincs hatalmas befektetésre váró tőkénk. Sok oldal foglalkozik ezzel a kérdéssel több nézőpontból, én a saját javaslataimat osztom meg Veletek.
1. Véleményem szerint az első lépés az információ szerzés, azaz olvassunk el minél több anyagot általában a vállalkozásokról (különösen pénzügy, marketing, tervezés, munkáltatás, menedzsment), menjünk el képzésekre, iratkozzunk fel sok hírlevélre, ami ezzel a témával foglalkozik. A megszerzett ismereteket folyamatosan dolgozzuk fel, rendszerezzük egy füzetben, vagy számítógépen.
2. Találjuk ki, hogy mit szeretnénk csinálni, mi legyen a tevékenységünk. Ne másoljunk másokat, inkább nézzük meg, hogy más iparágakban ki mit és hogyan csinál, mert jó ötleteket, módszereket, megközelítést el lehet lesni. A feladat azt kitalálni, hogy mivel és hogyan szeretnék foglalkozni, mi az a munka, amit szeretek, szívesen csinálok.
3. Határozzuk meg, hogy ki lesz a célcsoportunk. Nem szabad és nem is kell mindenkinek megfelelnünk! Emeljünk ki néhány csoportot, akinek eladni akarunk és „szakosodjunk” az ő elvárásaik minél tökéletesebb kiszolgálására.
Ha nem tudjuk mindezt előre, vagy szeretnénk a célcsoportot jobban megismerni, akkor gyűjtsünk információt az elképzelésünkről! Rengeteg „ingyen” információhoz lehet hozzájutni. Hogyan? Indítsunk blogot, építsünk közösséget, nézzük meg a tevékenységünkhöz kapcsolódó leggyakoribb keresési kifejezéseket a google kulcsszókeresőben, csináljunk magunknak (ingyenes) weblapot és letölthető e-book-ot, amellyel tesztelhetjük a potenciális piacot. Ezek segítségével minimális befektetéssel megnézhetjük, hogy életképes-e az ötletünk.
4. Ha mindezen túl vagyunk és életképes az ötlet, akkor jöhet a vállalkozási forma kiválasztása. Kezdő cégként mindig az egyéni vállalkozást és a betéti társaságot szoktuk javasolni, hogy ne kelljen hirtelen nagy tőkét befektetni. Később, ha pörög a cég, akkor át tudunk váltani kft-be, esetleg Zrt-be. Egyébként egyéni vállalkozás és betéti társaság is lehet magas bevételű, profitú cég.
5. Az adózási forma kiválasztása is kulcsfontosságú. Segítségként íme néhány alapfogalom:
Alanyi adómentesség: Csak az ÁFÁ-ra (általános forgalmi adó) vonatkozik a mentesség. 6 millió Ft árbevételig választható. Fontos tudni, hogy a költségszámláink általános forgalmi adó tartalma nem lesz levonható / visszaigényelhető.
Közösségi adószám: Európai Unió-s partnerekkel való kereskedelem esetén és egyébként is érdemes igényelni. Nem kerül semmibe, hogy legyen. Egyetlen hatása, hogy ha van ilyen adószámunk, akkor nem lehetünk éves ÁFA bevallók.
KATA: Éves 12 millió Ft árbevételig főfoglalkozású vállalkozóként mindössze havi 50.000 Ft, mellékfoglalkozásúként havi 25.000 Ft fizetési kötelezettségünk van. Ami ezen túl megmarad, az a miénk.
Pénzforgalmi szemlélet: Ha ezt az adózási formát válasszuk, akkor azután kell csak kifizetni a vevői számlák általános forgalmi adóját, ha kifizették nekünk a számlát. Természetesen mi sem tudjuk levonni a költség számláink általános forgalmi adó tartalmát, amíg nem fizettük ki.
VPID szám: vámazonosító szám. Akkor kell, ha az Európai Unión kívülről szerzünk be árut.
EVA (Egyszerűsített vállalkozási adó): 2 év működés után lehet választani. Évi 30 millió Ft bruttó (azaz általános forgalmi adóval növelt) árbevételig van rá mód. Az adó a bruttó bevétel 37%-a.
6. Ha eddig eljutottunk, itt még ne álljunk meg! Még vissza van egy 5-10 éves – pénzügyi és marketing tervet is tartalmazó – üzleti terv elkészítése. Ezen keresztül láthatjuk az elképzelés pénzügyi vonatkozásait.
Ezekkel meg is van vállalkozásunk (házunk) alapja. Legközelebb a falazással folytatjuk!