Legyen a honlapod a Google kereső élén - segítünk!


Ez az írás neked szól, ha vállalkozásodnak már van honlapja.
(Ha még nincs honlapja a vállalkozásodnak, de szeretnél egy olyat, amely pénzt is hoz a házhoz, akkor mindenképp írj nekünk (hegyi kukac efke.hu), könnyen lehet, hogy tudunk egy jó ajánlatot adni.)

Az alábbi cikkben egyrészt a kereső-optimalizációról, mint tevékenységről írok (100%-ig érthető nyelven), illetve megmutatom, hogy a Fiatal és Kezdő Vállalkozók Egyesülete hogyan tud segíteni Neked abban, hogy vállalkozásod weboldalának több látogatója legyen.

Nem tudom, te mekkora energiát szentelsz a kereső-optimalizálásnak nevezett tevékenységre, ha egyáltalán foglalkozol vele. Én az elmúlt évben nagyon sokat tanultam ezzel kapcsolatban, és bizony sok tapasztalatot is szereztem saját weboldalaim menedzselése kapcsán.

De kezdjük az elején, vagyis...

- Mi is ez a kereső-optimalizálás és mire való?

A kereső-optimalizálás egy tevékenység, amelyet annak érdekében végzünk, hogy honlapunk a különféle keresőoldalak (mint a Google vagy a Yahoo) találati listáján minél előrébb legyen megtalálható.

- Milyen konkrét tevékenységek elvégzését jelenti ez a kereső-optimalizáció?

Igazából e kérdés boncolgatására több napos tréningeket szoktak tartani, jelen írásban nincs lehetőségem arra, hogy igazán kivesézzem a témát. (Ha lesz rá igény, szívesen írok részletesen a többi tevékenységről is!)
Egyetlen elemet emelek most ki a rengeteg közül, ez pedig a weboldaladra mutató külső linkek száma és fontossága.

- Miért fontos az, hogy a weboldalamra mások weblapjairól linkek mutassanak?

Erre három jó okot tudok mondani azonnal.
1. Mert a keresőoldalak (mint a Google vagy a Yahoo) internetet feltérképező robotjai jellemzően ezeken a linkeken keresztül jutnak el a honlapodra, hogy feltérképezzék a weblapjaid tartalmát.
2. Ha ezek a keresőrobotok azt látják, hogy más weblapok szerkesztői kitették linkedet a weboldalukra, akkor ezt úgy értelmezik, hogy tőled független személyek hasznosnak tartják az oldaladat, márpedig a keresőoldalak amikor a találati listát összeállítják igyekeznek a lehető leghasznosabbnak vélt oldalakat előre helyezni.
3. Végül, de nem utolsó sorban, azért is fontosak a weboldaladra mutató linkek, mert rajtuk keresztül érdeklődő látogatók érkezhetnek hozzád!

- Mik ezek a keresőrobotok?

A keresőrobotok olyan programok, amelyek éjt nappallá téve járják az interneten megtalálható weblapokat és minden meglátogatott oldal tartalmát megjegyzik (szakszóval: "beindexálják"), hogy adott témájú keresés esetén az adott weboldalt is fel tudják a találatok közt tüntetni. Hogyan jutnak ezek a robotok egyik weboldalról egy másikra? Természetesen linkeken keresztül!

- Miért fontos, hogy ezek a keresőrobot-programok megtalálják a honlapomat?

Ezt az egész internetet, illetve a kereső robotokat így képzelheted el legegyszerűbben: minden weboldal egy kis sziget az internet óceánjában. A szigetek közötti átjárást nem hidak vagy hajók biztosítják, hanem linkek. Ha a te weblap-szigetedre nem mutat link, akkor a keresőrobotok képtelenek lesznek megtalálni téged. Márpedig ha nem találnak meg, akkor nem fogják feltérképezni a weboldalad tartalmát, ami nélkül hiába keresnek rád vonatkozó témában potenciális vevők, csak a versenytársad honlapját látják majd a találati listában, a tiedet nem.

- Hogyan tudnék külső linkeket szerezni?

Akár csak e kérdésre alapozva is lehetne egy kétnapos tréninget tartani, annyira összetett és szerteágazó a téma. Én a teljesség igénye nélkül négy módszert mutatok be. Ezek közül az első három közismert, de kevesen tudják, hogy részben veszélyesek (azt veszélyeztetik, hogy a honlapodat kitiltja a találatok közül valamely keresőoldal), és szinte egyáltalán nem hatékonyak. Kivéve persze a negyediket...

1. Régebben nagy divat volt "linkfarmokat" létrehozni, ahol a weboldalak tulajdonosai linket tudtak vásárolni. Ezen linkfarmokra olcsón lehetett regisztrálni, igazából semmi mást nem csináltak, mint felsorolták a fizetős linkeket. Céljuk mindössze annyi volt, hogy a keresőprogramok eggyel több külső linket lássanak az adott weboldalra. Valahogy így nézhettek ki. Ez a módszer mára már igencsak idejétmúlt, minden forint pénzkidobás, amit ilyen oldalakra pazarol az ember, mivel a linkfarmokat a keresők nagyon könnyen beazonosítják (hiszen másból sem állnak, mint több ezer link felsorolásából) és nem veszik figyelembe az ott talált linkeket. (Mára nagyon nehéz ilyen linkfarmot találni, mert a keresőprogramok már rég kizárták őket a rendszerükből.)

2. Sokáig jól működő ötlet volt, ha néhány ismerős összeállt és mindenki elhelyezett a saját honlapján egy linket a többiek oldalára. Ez a módszer mára erejét vesztette (legalábbis kereső-optimalizálás szempontjából, mert érdeklődő látogatók még mindig érkezhetnek a linkeken keresztül), mivel a keresőrobotok könnyen ki tudják szűrni az oda-vissza linkeket, és ezek értékét jelentősen lecsökkentik az egyirányú linkekhez képest. (Látogató-forgalmat ezek a linkek azért generálhatnak és legfrissebb információk szerint, ha minimális értékkel, de figyelembe veszik ezeket is a keresők.)

3. Az előző pont továbbfejlesztése volt, hogy az oda-vissza linkek helyett körbe linkeljék egymást az ismerősök (például A linkje B weboldalára mutat, B linkje C weboldalára mutat, C linkje A weboldalára mutat). Mára ez is könnyen lekövethető a robotok számára és a linkek jelentősen csökkentett értékkel szerepelnek oldalunk fontosságának megítélésében.
(Ahogy a második pont esetén, itt is fontos elmondani, hogy látogató-forgalmat ezek a linkek is generálhatnak, csak a kereső-optimalizáló hatásuk igencsak alacsony.)

- Ha mindezek már idejét múltak, mi az, ami ma is működik?

4. Egyetlen dolog, ami jelenleg igazán jól működik és várhatóan hosszú távon is jól fog működni, ha az oldaladra mutató linkek "természetes" módon kerülnek fel mások honlapjaira. Mintha a linket elhelyező weboldal-gazda azt csakis a hasznossága miatt tette volna ki az oldalára.

Hogyan ítéli meg a keresőrobot, hogy a link a hasznossága miatt kerülhetett-e ki az adott weboldalra? Egyszerűen megnézi, hogy a link milyen szövegkörnyezetbe van elhelyezve, illetve milyen jellegű (témájú) az a honlap (nem csak az adott weblap!), amelynek az oldalára a link felkerült. Vagyis olyan weboldalakról kell linket szereznünk, amelyek témája megegyezik a mi weblapunk témájával.

- És mi az, amiben az EFKE segíteni tud?

Pártoló tagjaink egy köre részére biztosítani tudunk a keresőrobotok számára is kiemelten értékesnek számító linket, amelyen keresztül oldalunk látogatói is egyszerűen el tudnak jutni a pártoló tagunk weboldalára.

Létrehoztuk a http://efke.hu/partner aldomain-t, amely alatt minden pártoló tagunk számára biztosítani tudunk egy saját weboldalt, amelyen a tagunk honlapjára mutató link 100%-ig releváns szövegkörnyezetbe kerül. Fontos azonban az is, hogy ez a linket tartalmazó weboldal is releváns szövegkörnyezetből kapja a linket a http://efke.hu/partner főoldaláról. Az pedig már igazán csak "hab a tortán", hogy az egész efke.hu domain vállalkozásokkal kapcsolatos témákkal foglalkozik (azaz teljes mértékben releváns kiindulópont).

A keresőoptimalizálás témájában született az alábbi blogbejegyzésünk is:
http://efke.hu/blog/bevezetes-a-keresooptimalizalasba-alapozas/





Adatkezelési elvek | Kapcsolat | Rólunk | Oldaltérkép